Hosté

 

DEREK KWOK CHI-KIN

Derek Kwok Derek Kwok Chi-Kin vstoupil do filmového průmyslu v roce 1993 a než usedl na post režiséra, pracoval v oddělení výpravy, psal scénáře a režíroval hudební klipy. Také pracoval jako asistent režie na filmech žánrového mistra Wilsona Yipa, včetně akční komiksové adaptace Strážci Dračí brány (Dragon Tiger Gate, 2006). Po svém režijním debutu, dramatu The Pye-Dog (2007), navázal na dřívější tvůrčí spolupráci se scenáristou Clementem Chengem kriminálním dramatem The Moss (2008) a především průlomovým hitem Chrabří bojovníci (Gallants, 2010), mísícím nostalgii vůči klasickým kung-fu filmům s humorem a nadsázkou. Na základě úspěchu tohoto filmu se Kwok posunul do hlavní režijní ligy a dostal nabídku na spolupráci s největším hitmakerem Hongkongu Stephenem Chowem na jeho bombastické komedii Journey To The West: Conquering The Demons (2013). Následovalo hvězdně obsazené požárnické akční drama As the Light Goes Out (2014) a Full Strike (2015), další bláznivá pocta étosu bojových umění, tentokráte přenesený do světa badmintonu. Jeho zatím posledním režijním počinem je moderní variace na oblíbeného Opičího krále, spektakulární blockbuster Wu Kong (2017) produkovaný v Číně.

 
 
 

CLEMENT CHENG SI-KIT

Clement ChengClement Cheng Si-Kit začínal jako překladatel scénářů a asistent v oddělení výpravy, než začal režírovat reklamy a hudební klipy. Prosadil se jako scenárista, přičemž jeho prvním realizovaným scénářem bylo akční drama z ikonického subžánru heroic bloodshed A War Named Desire (2000) v režii Alana Maka. Scénář k akčnímu filmu Skyline Cruisers (2000) Wilsona Yipa položil základ plodné spolupráce Chenga s tehdejším spoluscenáristou a budoucím režisérem Derekem Kwokem. Společně realizovali kriminální drama The Moss (2008) a především divácký a festivalový hit Chrabří bojovníci (Gallants, 2010), mísící nostalgii vůči klasickým kung-fu filmům s humorem a nadsázkou, na kterém se Cheng podílel také na režii. Tvůrčí cesty dua se následně rozdělily, byť nadále různě spolupracovali, jako v případě Kwokova požárnického akčního dramatu As the Light Goes Out (2014), kde Cheng vypomáhal z postu asistenta režie. Chang následně spojil síly s režisérkou Mak Yan-Yan, s níž společně napsal a režíroval intimní drama Merry-Go-Round (2010) a ona mu vypomohla s výpravou na jeho krátkém filmu À Espera (2015). V posledních letech se Cheng věnuje produkci. Z této pozice se podílel na akčním melodramatu legendárního Sammo Hunga The Bodyguard (2016) a zombie komedii Zombiology: Enjoy Yourself Tonight (2017).

 
 

TEDDY ROBIN KWAN

Teddy RobinTeddy Robin Kwan se v šedesátých letech se svou hudební skupinou Teddy Robin and the Playboys stal senzací mezi tehdejší mládeží, což také vedlo k jeho první hlavní roli ve filmu The Price of Love (1970). Po mnohaletých cestovatelských dobrodružství se k filmu vrátil jako producent a hudební skladatel snímku Cops and Robbers (1979), který je dnes považován za milník hongkongské kinematografie. Jeho jméno figuruje také v titulcích několika stěžejních titulů hongkongské nové vlny jako The Saviour (1980) či The Story of Woo Viet (1981). Když ho Tsui Hark oslovil s nabídkou složit hudbu a ztvárnit jednu roli v komedii All the Wrong Clues (1981), začala tím plodná spolupráce Robina s firmou Cinema City. Vedle toho, že se objevoval v menších i větších partech ve filmech této společnosti, která zásadně posunula populární kinematografii Hongkongu k modernitě, také zde působil jako producent, hudební skladatel i režisér. Je autorem řady ikonických soundtracků, jako chytlavých melodií ze série kasovních hitů Bláznivá mise (Aces Go Places, 1982 – 1989) či jazzovému podkresu k akčním thrillerům Ringo Lama City on Fire (1987) a Full Contact (1992). Jako producent vyhledával především začínající talenty a v tomto směru pokračoval i v letech po konci svého působení u Cinema City. Takto spolupracoval s význačnými tvůrci, jako jsou Po-Chih Leong, Kirk Wong, Ronny Yu a Clara Law. Režijně debutoval komedií All the Wrong Spies (1983), na kterou navázal výpravným dobrodružným spektáklem Legena o zlaté perle (The Legend of Wisely, 1987) a hvězdně obsazeným kostýmním dramatem s prvky bojových umění Shanghai Shanghai (1990). S nepolevujícím elánem pokračuje jako producent, skladatel a herec také v novém tisíciletí. Jen coby režisér vyměnil vysokorozpočtové blockbustery za osobní komorní projekty, jak vidno třeba z jeho posledního počinu Bdělé sny (2017).

 

DANIEL YU WAI-KWOK

Daniel YuDaniel Yu Wai-Kwok začínal už v osmdesátých letech ve scenáristickém oddělení společnosti Golden Harvest, ale záhy se přesunul do produkční sféry. Spolupracoval s firmou Andyho Laua Teamwork Motion Pictures a na různých pozicích od produkčního po producenta i asistenta režie a spolurežiséra se podílel na filmech, v nichž tato mega hvězda hrála. Skrze Laua se podílel na Made in Hong Kong (1997) a The Longest Summer (1998), prvních dvou částech trilogie Fruita Chana reflektující hongkongskou společnost v době předání Číně. V novém tisíciletí se střídavě pohybuje mezi Čínou a Hongkongem, přičemž v obou coby producent realizuje především menší, ale o to výraznější projekty začínajících tvůrců, kteří v hávu populárních žánrů vyprávějí lokální příběhy a kriticky reflektují společnost. Ostatně to byla i výchozí idea projektu Focus First Cuts, který zaštítila produkční společnost Andyho Laua, jehož cílem bylo objevování nových talentů ze všech čínských teritorií a diaspor v Asii. Yu se v různé míře podílel na celém projektu, z něhož vzešlo například malajské sociální drama Zmoklí psi (Rain Dogs, 2006), hongkongské melodrama My Mother Is a Belly Dancer (2006) či divácký hit Crazy Stone (2006), který režíroval svého času nejnadějnější talent čínského filmu Ning Hao. V Číně následně Yu produkoval např. One Night in Supermarket (2009), kterým debutoval další výrazný čínský režisér Yang Qing, romantickou komedii My Ex-Wife’s Wedding (2010) či thriller Fruita Chana Kill Time (2016). V Hongkongu zaštítil mimo jiné intimní dramata At the End of Daybreak (2010), Happiness (2016) či Heaven in the Dark (2016).

 

ROGER GARCIA

Roger GarciaRoger Garcia zahořel láskou k filmu během studií na střední škole v Anglii, kde vedl filmový klub a objevoval klasiky evropské a americké kinematografie. Studoval film na univerzitě v Leedsu a tehdy také začal o filmu psát. Dle vlastních slov začal hongkongskou kinematografii objevovat až po návratu do rodného města v druhé polovině sedmdesátých let, když získal práci u Oddělení městských služeb, které zrovna začínalo s kulturními iniciativami, včetně Hongkongského mezinárodního filmového festivalu. Garcia, který současně také působil jako filmový kritik, se tak podílel na jedněch z prvních ročníků této akce, nasměroval ji k soustavným retrospektivám lokální tvorby a mimo jiné pomohl s ustanovením řady festivalových bilingvních publikací, které dodnes představují nedocenitelný zdroj informací o vývoji hongkongské kinematografie. V devadesátých letech produkoval několik filmů v Americe, na obou stranách spektra indie a studiových produkcí. Od přelomu tisíciletí se opět soustavněji věnuje filmové kritice a jeho články vyšly v celé šíři periodik od lokálních publikací po mezinárodní časopisy jako Variety, Cahiers du Cinema či Film Comment. Přednášel o asijských filmech na Stanford University a University of California. Jako kurátor a konzultant se podílí na řadě mezinárodních přehlídek včetně festivalu dálnovýchodních filmů v Udine a roku 2010 se stal výkonným ředitelem organizace The Hong Kong International Film Festival Society, která vedle stejnojmenného festivalu organizuje také Asijské filmové ceny a Hong Kong-Asia Film Financing Forum.