Přehled filmů Tchaj-wan
Portrét Hou Hsiao-hsien
Three Times / Zuihaode Shiguang
Tchaj-wan, 2005, 135 min.
mandarínsky / anglické titulky
Mandarin / English subtitles
Režie / Director:
Hou Hsiao-hsien
Scénář / Screenplay: Chu Tien-wen
Kamera / D. o. P.: Pin Bing Lee
Produkce / Production: Sino Movie
Hrají / Cast:
Shu Qi, Chang Chen, Mei Fang, Liao Su-jen, Di Mei
Režisérův zatím poslední film vypráví tři příběhy ve třech různých dobách. Rok 1966 reprezentuje příběh nenaplněné lásky vojáka a barmanky. Následuje rok 1911, kdy se do rodiny vlastnící čajové plantáže dostane mladá kurtizána. V roce 2005 sledujeme zpěvačku Jing, která ztrácí zrak a žije s milenkou Micky. Do jejich života se však přimíchá Zhen a jeho přítelkyně Blue. Skoro až monumentální rozkročení nad třemi různými dobami je opět nekonvenční a fascinuje nejen vykreslením charakterů hlavních postav a dějinných epoch, ale i důrazem na popsání dynamických změn, které v posledních devadesáti letech absolutně změnily svět.
Hou Hsiao-hsien (1947)
První z povídek filmu vychází z vlastních vzpomínek autora na zakouřený kulečníkový bar. Druhá se vrací přes lidský příběh k dramatickým okamžikům Tchajwanských dějin a třetí opět portrétuje ztracenou generaci, která od okouzlení drogami a elektronickou hudbou hledá cestu, jak naložit se světem dál. Jako by se další část kariéry HHH uzavřela filmem odkazujícím k řadě jeho různorodých předchozích snímků. I tak se však zdá, že autor je pro své diváky, kritiky i filmařské kolegy stále pojmem. Jeho další film vzniká v těchto chvílích v Paříži.
Informace o filmu na ČSFD
Café Lumičre / Kôhî jikô
Japonsko / Tchaj-wan, 2003, 103 min.
japonsky, anglicky / anglické titulky
Japanese, English / English subtitles
Režie / Director: Hou Hsiao-hsien
Scénář / Screenplay: Hou Hsiao-hsien, Chu T´ien-wen
Kamera / D.o.P.: Pin Bing Lee
Produkce / Production: Shochiku Company, Asahi Shimbunsha, Sumitomo Corporation
Hrají / Cast:
Hitoto Yo, Asano Tadanobu, Hagiwara Masato, Yo Kimiko, Kobayashi Nenji
Kromě toho, že je film intimním portrétem mladé Japonky Yoko, je také poctou ke stému výročí narození výrazné osobnosti japonského filmu Yasujira Ozua. Yoko pracuje na knize o kultovním muzikantovi z třicátých let Juangu Wenyem a setkává se tak s antikvářem Hajimem, díky kterému pochopí, že její život, roztříštěný mezi rodinu na venkově, přátele a práci, je přespříliš hektický. Do toho ovšem zjistí, že je těhotná s někým, koho nemiluje, a že by chtěla radikálněji změnit svůj život. Subtilní příběh je opět vyprávěn jako fascinující dobrodružství při hledání vlastní identity v moderním městě plném rychlých vlaků.
Hou Hsiao-hsien (1947)
Přiznaná inspirace filmy Yasujira Ozua je jen dalším důkazem mimořádného talentu tohoto režiséra, pro kterého je kromě osobitého vizuálního stylu důležitá také historická paměť. Nejen tedy ta "velká", ale i ta filmová. Fascinace vlaky a jinými technickými výdobytky modernity se u HHH definitivně smísila s fascinací křehkou a modernitou těžce zkoušenou lidskou duší.
Informace o filmu na ČSFD
Millennium Mambo / Qianxi manbo
Tchaj-wan / Francie, 2001, 119 min.
mandarínsky / anglické titulky
Mandarin / English subtitles
Režie / Director:
Hou Hsiao-hsien
Scénář / Screenplay: Chu T'ien-wen
Kamera / D.o.P.: Pin Bing Lee
Produkce / Production:
3H Productions, Orly Films, Paradis Films
Hrají / Cast:
Shu Qi, Kao Jack, Tuan Chun-hao, Chen Yi-Hsuan, Takeuchi Jun, Niu Doze
Podivuhodný film o mládí, jehož struktura se radikálně liší od všeho, co byste mohli znát. Vypravěčka Vicky, jejíž příběh sledujeme, dopředu říká, co se ve filmu bude odehrávat, noří se do světa svých osobních prožitků a za pomoci fascinující kameramanské práce rozehrává hru na návrat k smyslnému, opojnému a hlavně intenzivnímu vnímání světa okolo nás. Vicky je obyčejná mladá holka, která miluje milování, techno a večírky. Brzy však zjistí, že v takto vyprázdněném a nudném životě nechce pokračovat a vydává se na cestu, aby až v dalekém Japonsku naplno otevřela oči a začala skutečně žít.
Hou Hsiao-hsien (1947)
Po sérii spíše historických filmů, za které na sklonku osmdesátých a v průběhu devadesátých let získal ceny na festivalech v Benátkách, Berlíně a v Cannes, se tvorba HHH radikálně proměňuje. Film Millennium Mambo je až na hranici radikálního experimentu, kdy filmový obraz a zvuk v mnoha vrstvách "kopíruje" emocionální stavy lidského těla. Film šokoval světovou filmovou veřejnost a zároveň potvrdil, že HHH patří mezi nejvýraznější osobnosti současné kinematografie.
Informace o filmu na ČSFD
Město smutku / A City of Sadness / Beiqing chengshi
Hong Kong / Tchaj-wan, 1989, 157 min.
Tchajwansky, mandarínsky, japonsky, čínsky / české titulky
Taiwanese, Mandarin, Japanese, Chinese / Czech subtitles
Režie / Director:
Hou Hsiao-hsien
Scénář / Screenplay: Chu T'ien-wen, Wu Nien-Jen
Kamera / D.o.P.: Chen Hwa-in
Produkce / Production: Chiu Fu-Sheng
Hrají / Cast: Chen Sung Young, Fang Wou Yi, Ikuyo Nakanuta, Kao Jack
Epický příběh zachycuje osudy jedné Tchajwanské rodiny po ukončení japonské okupace ostrova na konci druhé světové války. Historické reálie se tak volně mísí s fikčním příběhem čtyř bratrů a jejich starého otce. Jeden z nich vlastní bar a přeměňuje ho dle požadavků "nové doby", další se dostal k obchodu s drogami, třetí se nevrátil z války a poslední, hluchý, vlastní antikvariát a angažuje se ve vlasteneckém hnutí. Mistrně natočený poetický film vznikl v době, kdy na Tchaj-wanu odzvonilo cenzuře, a je tedy prvním otevřeným pokusem o reflexi jeho nedávné historie.
Hou Hsiao-hsien (1947)
Narodil se ve "vnitřní" Číně, avšak velice záhy se jeho rodina dostala na Tchaj-wan. Velmi ho tedy formoval přechod Tchajwanské společnosti z bezútěšného chaosu plného uprchlíků k moderní společnosti "západního" stylu. Vystudoval film na tajpejské univerzitě a v sedmdesátých letech působil především jako scenárista a asistent režie. Styl jeho prvních filmů formovala především snaha vyrovnat se s minulostí své země. Jeho osobitý způsob práce se zvukem a s kamerou mu však již záhy vynesl ocenění na mezinárodních festivalech.
Informace o filmu na ČSFD
"Nový Tchajwanský film"
Rebelové neonového boha / Rebels of the Neon God / Ch'ing shaonien na cha
Tchaj-wan, 1992, 106 min.
mandarínsky / anglické titulky
Mandarin / English subtitles
Režie / Director:
Tsai Ming-liang
Scénář / Screenplay: Tsai Ming-liang
Kamera / D. o. P.: Liao Pen-jun
Produkce / Production: Central Motion Picture Corporation
Hrají / Cast: Chen Chao-jeng, Wang Yu-wen, Lee Kang-shen, Jen Chang-bin
Revoluční film, který natrvalo změnil charakter Tchajwanské kinematografie, vypráví příběh několika mladých lidí, kteří svůj život dělí mezi návštěvy počítačových heren, barů, jednorázové nebo nefunkční vztahy a neschopnost komunikovat se svými rodiči. To vše v dlouhých, tekutých záběrech, jejichž cílem je dostat na plátno co nejreálněji současný svět. Svět, kde staré už žije jen v příbězích a pomalu se vytrácí spolu s generací našich rodičů. Svět, který se žene dopředu, a přitom podivně přešlapuje na místě.
Tsai Ming-liang (1957)
Patří mezi mimořádné talenty současného světového filmu, což se projevilo už v jeho na Filmasii uváděném debutu. Jeho další i u nás uvedené filmy jako Ať žije láska (1994), Díra (1998), Kolik je tam hodin (2001) nebo Umíněná oblaka (2005) získaly ceny na všech velkých filmových festivalech. Jeho specifický způsob vyprávění příběhů, kontroverzní témata a důraz na výstřední formu činí z jeho díla to nejlepší, co může současný asijský film nabídnout.
Informace o filmu na ČSFD
Svačinář / The Sandwich Man / Erzi de Dawan'ou
Tchaj-wan, 1983, 108 min.
mandarínsky / anglické titulky
Mandarin / English subtitles
Režie / Director:
Hou Hsiao-hsien, Roy Tsang, Wan Ren
Scénář / Screenplay: Wu Nien-jen
Kamera / D. o. P.: Chen Kun-hou
Produkce / Production: Sunny Overseas
Hrají / Cast: Chen Po-cheng, Yang Li-ying, Ching Ding, Cho Seng-li
Povídkový film zachycuje na pozadí osudů tří obyčejných lidí nástup ekonomického liberalismu na Tchaj-wanu. V první části se otec od rodiny živí jako chodící reklamní poutač. Ve druhé části mladíci kšeftují s těžko dostupným americkým zbožím. Ve třetí hraje hlavní roli bolestné od americké armády, kterým je koš dovozových jablek. Film vznikl podle povídek předního modernistického spisovatele Huanga Chung-minga a na základě scénáře hlavního autora tzv. nového Tchajwanského filmu Wu Nien-jena. Sociální kritičnost a snaha portrétovat člověka tváří v tvář novým způsobům života filmu dodnes dodává na aktuálnosti.
Hou Hsiao-hsien (1947), Wan Ren (1950), Roy Tang (1947)
Hou Hsiao-hsien na sebe poprvé upozornil v polovině osmdesátých let, kdy se stal hlavní postavou "vzkříšení" Tchajwanské kinematografie. Díky svým filmům, z nichž některé na Filmasii uvádíme, patří mezi nejuznávanější současné světové režiséry. Wan Ren a Roy Tang natáčeli především v osmdesátých letech minulého století. V současnosti se hranému filmu již nevěnují.
Informace o filmu na ČSFD
Dragon Inn / Long men ke zhen
Hong Kong / Tchaj-wan, 1966, 111 min.
mandarínsky, čínsky / anglické titulky
Mandarin, Chinese / English subtitles
Režie / Director: King Hu
Scénář / Screenplay:
King Hu
Kamera / D.o.P.: Hua Hui-ying
Produkce / Production: Union FilmCompany
Hrají / Cast: Shangguan Lingfeng, Chun Shih, Bai Ying, Jian Tsao, Han Xue
Režisér a scenárista King Hu vypráví příběh z období dynastie Ming, kdy se skupina královských eunuchů rozhodne zlikvidovat váženého a spravedlivého úředníka You China. Ten je na základě falešného obvinění popraven a jeho rodina vyslána do dalekého vyhnanství v severní Číně, kde však na ni čeká jen další nebezpečí.Tam se také v tajemném hostinci U dračí brány scházejí další cestovatelé a vyhnanci a souboj o život, ale také za svobodu může začít. Epický a velmi autorský film byl zlomem ve vývoji žánru kung-fu filmů. Kamera se odpoutává z místa, bojové scény mají až baletní choreografii a celý film je metaforou boje proti autoritativnímu komunistickému režimu v Číně.
King Hu (1931-1997)
Jeden z průkopníků žánru bojových filmů byl silně ovlivněn klasickou čínskou operou. Začínal jako autor válečných protijaponských filmů. Později natáčel tzv. wuxia filmy (kostýmní bojové filmy), aby ve filmu Dragon Inn dokázal vytvořit zcela specifický "taneční" bojový film, který natrvalo změnil tvář žánru. Dodnes je obdivován jako autor schopný propojit klasickou čínskou literaturu, operu, mytologii a náboženství do dynamické filmové podoby.
Dospívání / Growing Up / Hsiao pi te ku shih
Tchaj-wan, 1983, 94 min.
mandarínsky / anglické titulky
Mandarin / English subtitles
Režie / Director: Chen Kun-ho
Scénář / Screenplay: Chu T'ien-wen, Hou Hsiao-hsien, Hsu Shu-chen
Kamera / D. o. P.: Chen Kun-ho
Produkce / Production: Central Motion Pictures Corporation
Hrají / Cast: Doze Niu, Zhang Chun-fang
Jeden ze zásadních autorských filmů, kterým začíná epocha tzv. nového Tchajwanského filmu. Xiao Bin žije v padesátých letech se svou matkou, která se rozhodne provdat za osamělého muže pocházejícího z vnitřní Číny. Xiao Bin postupně dospívá a v rodině začínají problémy, které se různě dramaticky a nečekaně řeší. Scénář k filmu napsal Hou Hsiao-hsien, a film tak spíše než rodinné drama nabízí opět napjatý vztah mezi komunitami čínských emigrantů a původních Tchaj-wanců a kritické postoje k roli ženy v Tchajwanské společnosti. Zachycuje také nástup amerikanizace ostrova a do hloubky zkoumá psychologii jednotlivých postav.
Chen Kun-ho (1939)
Režisér a kameraman byl jednou z důležitých postav znovuvzkříšení Tchajwanského filmu. Ten se v osmdesátých letech prosadil doma i na mezinárodní scéně a od té doby plodí jednu výraznou filmařskou osobnost za druhou. Chen Kun-ho jako kameraman pracoval na prvních filmech Hou Hsiao-hsiena. Jeho nejslavnější film Dospívání vzbudil mimořádný rozruch a velký zájem u Tchajwanských diváků.
Léto u dědy / A Summer at Grandpa's / Dongdong de jiaqi
Tchaj-wan, 1984, 93 min.
mandarínsky / anglické titulky
Mandarin / English subtitles
Režie / Director: Hou Hsiao-hsien
Scénář / Screenplay: Chu T'ien-wen, Hou Hsiao-hsien
Kamera / D. o. P.: Chen Kun-ho
Produkce / Production: Central Motion Pictures Corporation
Hrají / Cast: Guo Yen-zheng, C. Chen-li, Mei-Feng
Dvanáctiletý Yung-yung je spolu se svou sestrou poslán na letní prázdniny k dědečkovi na venkov. Jejich matka je vážně nemocná. Děti se tak dostávají do cizího prostředí, kde si jen komplikovaně hledají cestu k ostatním. Na druhou stranu jsou jejich dny náhle dobrodružnější, náročnější. Asi nejkouzelnější film Hou Hsiao-hsiena, který i přes jistou melodramatičnost stále fascinuje především formální vynalézavostí režiséra. "Dětský pohled" ve filmu totiž nemusí být vždy jen roztomilý.
Hou Hsiao-hsien (1947)
Narodil se v provincii Kuantung v jižní části vnitřní Číny. Na Tchaj-wan se s rodiči uchýlil spolu s Čankajškovou armádou, u které sloužil jeho otec. Vyrůstal na venkově spolu s dalšími uprchlíky. K tomuto zážitku se ve svých filmech často vrací. Venkovu všeobecně věnuje velkou pozornost, především v konfrontaci k proměnám moderního Tchaj-wanu. Na scénáři k filmu Léto u dědy spolupracoval se scenáristou Chu T'ien-wenem, který se na jeho filmech podílí dodnes.
Loutka / Strawman / Daocaoren
Tchaj-wan, 1987, 94 min.
mandarínsky, japonsky / anglické titulky
Mandarin, Japanese / English subtitles
Režie / Director:
T'ung Wang
Scénář / Screenplay:
Hung Sung, Wang Siu-di
Kamera / D. o. P.:
Lee Pin-bing
Produkce / Production:
Central Motion Pictures Corporation
Hrají / Cast:
Ke Jun-xiong, Lin Meijiao, Wu Bing-nian, Yang Kuei-mei
Na sklonku druhé světové války se na Japonci okupovaný Tchaj-wan snášejí americké bomby. Jedna z nich dopadne, avšak nevybuchne, na pole, které vlastní vyhladovělá a osudem nepěkně stíhaná rodina. Dva bratři se rozhodnou bombu odvézt okupantům, získat za to odměnu, a tím pádem nakoupit jídlo. Válečná komedie si bere na paškál nejen zvrácené vztahy mezi lidmi v době války, ale i absurdnost všedního života v době, kdy neplatí základní etická a komunikační pravidla. Film si díky osobitému způsobu zobrazení života ve válce vysloužil nálepku asijské mutace magického realismu.
T'ung Wang (1942)
Na rozdíl od většiny svých generačních kolegů natáčel zpočátku spíše satirické filmy. Pochází z rodiny prominentního generála Čankajškovy armády, a tak je i jeho dílo zaměřené především na kritiku komunistické diktatury ve vnitřní Číně. I jeho další filmy - jako na festivalu v Šanghaji oceněný Hill of No Return (1992) - jsou historickými satirami.
Náš čas, náš příběh / Our Time Our Story: 20 Years' New Taiwan Cinema
Tchaj-wan, 2002, 117 min.
mandarínsky / anglické titulky
Mandarin / English subtitles
Režie / Director: Hsiao Chu-chen
Na začátku osmdesátých let na Tchaj-wanu byla místní kinematografie téměř mrtvá. Točily se pouze žánrové filmy a divácký zájem naprosto upadal. Skupina debutujících režisérů, z nichž většina studovala v Evropě a v USA, však přišla s neotřelými způsoby vyprávění, s osobními výpověďmi obyčejných lidí a situaci změnila k nepoznání. Tchajwanská "nová vlna" trvala skoro dvacet let. Dokument nabízí výpovědi všech klíčových postav tohoto hnutí a jejich následovníků. O svých začátcích, velkých mezinárodních úspěších a také o současnosti v něm vyprávějí špičky současného světového filmu Hou Hsiao-hsien, Tsai Ming-liang, Edward Yang a další.
Hsiao Chu-chen
Vystudovala ekonomii, ale její zájem o handicapované lidi ji zavedl k filmu. Natočila několik výrazných dokumentů o nespravedlivě stíhaných, o obětech rasistického násilí a také o své rodině. Je jednou ze zakladatelek Tajpejského festivalu dokumentárních filmů. Na filmu Náš čas, náš příběh pracovala několik měsíců a vyzpovídala přes padesát pamětníků.
Pramen broskvových květů / The Peach Blossom Land / Anlian taohuayuan
Tchaj-wan, 1992, 107 min.
mandarínsky / anglické titulky
Mandarin / English subtitles
Režie / Director:
Stan Lai
Scénář / Screenplay:
Stan Lai
Kamera / D. o. P.:
Christopher Doyle
Produkce / Production:
Long Shong Pictures,
Performance Workshop Films
Hrají / Cast:
Brigitte Lin, Li Wei-hui, Gu Bao-ming, Lee Lichun
Dvě divadelní společnosti musejí sdílet jeden prostor na nazkoušení svých her. První se chystá zahrát současné milostné drama, druhá chce do repertoáru klasickou kostýmní komedii. V budově divadla se tak v komických situacích střetávají dva odlišné přístupy k dramatu. Zároveň však velmi záhy obě společnosti zjistí, že vlastně vyprávějí stejný příběh o obyčejném člověku, který je vnějšími okolnostmi nucen opustit svůj domov. Tedy typicky čínské téma. Filmem debutoval přední Tchajwanský divadelní režisér Stan Lai podle své stejnojmenné hry. Oceněn byl na festivalech v Berlíně a v Tokiu.
Stan Lai (1954)
Narodil se ve Spojených státech, kde také vystudoval divadelní režii na univerzitě v Berkeley. Na Tchaj-wanu se začal věnovat pedagogické činnosti a pomáhal vyprofilovat tajpejskou divadelní školu. Je autorem víc jak čtyřiceti úspěšných divadelních her a nesčetných činoherních a operních inscenací. Hra Pramen broskvových květů byla jen v Pekingu uvedena na pětatřiceti scénách. Je oceňován především za promyšlené charaktery postav svých her a politickou angažovanost.
Teroristé / Terroriser / Kongbu fenzi
Tchaj-wan, 1986, 109 min.
mandarínsky / anglické titulky
Mabdarin / English subtitles
Režie / Director:
Edward Yang
Scénář / Screenplay:
Edward Yang, Hsiao Yeh
Kamera / D. o. P.:
Chan Chang
Produkce / Production:
Central Motion Picture Corporation
Hrají / Cast:
Miao Cora, Gu Bao-ming, Wang An, Jin Shi-jye
Film se soustředí na osudy šestice různých lidí, jejichž životní osudy se proplétají v ulicích Tajpeje osmdesátých let. Mladý fotograf žije se zlodějkou. Úspěšný doktor a neméně úspěšná spisovatelka hledají smysl svého manželství a posledním párem jsou editorka časopisu a její přítel. Film se zaměřuje hlavně na situace uvnitř jednotlivých vztahů, na úpornou snahu hrdinů být šťastnými a učinit šťastným i toho druhého. Většinou se to nedaří. Film, který proslavil nejen fascinující způsob střihu, vypráví o osamělosti a o změnách uvnitř společnosti, jejíž základní struktura jen stěží odolává moderní době.
Edward Yang (1947)
Patří mezi nejtalentovanější a zároveň "nejméně" známé tváře Tchajwanského filmu. Narodil se v Šanghaji, odkud jeho rodina utekla na Tchaj-wan. Vystudoval několik technických oborů na univerzitách v USA. Na sklonku sedmdesátých let se rozhodl vrátit na Tchaj-wan a věnovat se filmu. Jeho filmy In our time (1983), Tajpejský příběh (1985), Mahjong (1996) a Raz dva (2000) patřily k hlavním událostem různých filmových festivalů a dodnes jsou prezentovány v takových institucích, jako je newyorské MOMA.
Tlačit rukama / Pushing Hands / Tui Shou
Tchaj-wan / USA, 1992, 105 min.
mandarínsky, anglicky / anglické titulky
Mandarin, English / English subtitles
Režie / Director:
Ang Lee
Scénář / Screenplay:
Ang Lee, James Schamus
Kamera / D. o. P.:
Jong Lin
Produkce / Production:
Ang Lee Productions
Hrají / Cast:
Sihung Lung, Lai Wang, Bo Z. Wang, Deb Snyder, Haan Lee
Debut dnes velmi slavného režiséra Anga Leeho je komediálním pohledem na střet západní a asijské kultury. Učitel tai-či Mr. Chu se z Číny přistěhuje za svým synem do Spojených států. Okamžitě se však jeho životní styl dostane do konfliktu s pohodlím, na které si zvykla jeho snacha, neurotická spisovatelka. Mr. Chu se tak musí rozhodnout najít si své vlastní bydlení a začít znovu žít sám pro sebe. Situační humor a zároveň důraz na rodinné hodnoty jsou největší devízou filmu. Ang Lee se totiž vyhnul celé řadě klišé, která podobné schéma příběhu nabízí.
Ang Lee (1954)
Narodil se na Tchaj-wanu, kde také vystudoval film na National Taiwan College of Arts. Poté se studiu filmu věnoval ve Spojených státech, kde také zůstal působit. Hned jeho druhý film Wedding Banquet (1993) zvítězil v soutěži na festivalu v Berlíně. Následovaly i u nás uvedené úspěšné tituly Rozum a cit (1995), Ledová bouře (1997) a Tygr a drak (2001). V roce 2005 získal jeho film Zkrocená hora na čtyři desítky cen včetně té nejvyšší z festivalu v Benátkách a tří Oscarů.
Informace o filmu na ČSFD
Tropická horečka / Tropical Fever / Redai yu
Tchaj-wan, 1995, 98 min.
mandarínsky / anglické titulky
Mandarin / English subtitles
Režie / Director:
Chen Yu-hsun
Scénář / Screenplay:
Chen Yu-hsun
Kamera / D. o. P.:
Liao Pen-Jung
Produkce / Production:
Central Motion Picture Corporation
Hrají / Cast:
Wen Yin, Lien Pi-Tung, Lin Cheng-sheng, Shi Ching-Luen
Ah Jiang se připravuje na důležité zkoušky na vyšší stupeň střední školy. Ve třídě však patří mezi ty horší žáky a spolužáci mu to neopomenou důsledně připomínat. Proto raději uniká do světa počítačových heren. Jednoho dne se však stane svědkem únosu malého chlapce a rozhodne se ho zachránit. Únosci se ho ovšem zmocní a všichni se za dramatických okolností dostávají na venkov, kde se ukáže, že věci jsou trochu méně dramatické, než se zdálo. Komediálně laděný, poetický film upozorňuje na zbytečnou propast, která Tchajwanskou společnost rozděluje na ty výkonné a ty k ničemu.
Chen Yu-hsun (1962)
Původně vystudovaný knihkupec začal na začátku devadesátých let pracovat jako scenárista pro Tchajwanskou televizi. Na jeho kontě je řada televizních seriálů a sitcomů. Po dlouhém váhání napsal scénář k Tropické horečce a obdržel za něj státní cenu. Tématem jeho filmu i dalších prací je rozpad tradičních hodnot a úpadek osobitosti Tchajwanského životního stylu.
Současný Tchajwanský film
Báječná plavba / Splendid Float / Yan guang si she gewutuan
Tchaj-wan, 2004, 72 min.
mandarínsky / anglické titulky
Mandarin / English subtitles
Režie / Director:
Zero Chou
Scénář / Screenplay:
Zero Chou
Kamera / D. o. P.:
Liu Yun-Hou
Produkce / Production:
The 3rd Vision Films
Hrají / Cast:
James Chen, Zhuon I-chin, Mo I-hong
Roy žije dvojím životem. Ve dne je taoistický mnich starající se o pohřby, v noci cestuje jako drag queen Rosa po plážích. Při jednom představení, kde na playback vystupuje s dalšími drag queens, potkává Sunnyho. Jejich milostné vzplanutí však přeruší nehoda, při níž Sunny utone. Roy má jako mnich obstarat za mrtvého zádušní bohoslužbu. Vybere k tomu nádherné místo ve skalách. Dokáže láska přemoci smrt? Je nesnadné říct, co je ve filmu pouhou představou a co skutečným životem hlavního hrdiny. Velmi poetický a barvitý film byl uveden na třech desítkách světových filmových festivalů.
Zero Chou (1969)
Vystudovala filosofii. Natáčet filmy začala díky svému zájmu o možnosti filmového obrazu ve vztahu k realitě. Úspěch jí zajistily především její dokumentární snímky a také knižní tvorba. Báječná plavba je jejím celovečerním debutem.
Blue Cha Cha / Shen hai
Tchaj-wan, 2005, 108 min.
mandarínsky / anglické titulky
Mandarin / English subtitles
Režie / Director:
Cheng Wen-tang
Scénář / Screenplay:
Cheng Wen-tang, Cheng Ching-feng
Kamera / D. o. P.:
Lin Cheng-ying
Produkce / Production:
Green Light Film Ltd
Hrají / Cast:
Su Hui-lun, Lee Wei, Lu Yi-ching, Leon Dai, Huang Wu-shan
Ah Yu se vrací z vězení a začíná se pomalu začleňovat zpátky do života. Pomoc se jí snaží kromě Anny, kterou potkala ve vězení, i dva její noví milenci. Jeden byznysmen. Druhý z továrny, kde Ah Yu pracuje. Oba vztahy jsou ovšem opravdu krátké a Ah Yu hledá opět pomoc u Anny, se kterou mají až sesterský vztah. Kdo nakonec hrdince pomůže nalézt smysl její existence? Poetický film o možnostech jedince žít spokojený život v současné společnosti a také o hledání vlastní identity, které tato společnost občas zbytečně komplikuje.
Cheng Wen-tang (1958)
U filmu pracoval jako úředník, asistent režie, producent a scenárista. Od roku 1982 také režíruje. Jeho celovečerní poetický debut V krajině snů (2002) získal cenu Zlatý kůň za nejlepší Tchajwanský film roku 2002 a byl uveden v rámci Týdne kritiky na festivalu v Benátkách. Následovaly tituly Pasáž (2004) a Blue Cha Cha, které jen potvrdily jeho talent.
Boty pro štěstí / The Shoe Fairy / Renyu duoduo
Tchaj-wan, 2005, 94 min.
mandarínsky / anglické titulky
Mandarin / English subtitles
Režie / Director:
Robin Lee
Scénář / Screenplay:
Robin Lee
Kamera / D. o. P.:
Chin Ting-chang
Produkce / Production:
Focus Films Co. Ltd., Three Dots Entertainment Co. Ltd.
Hrají / Cast:
Vivian Hsu, Duncan Chow, Lee Kang-yi, Tang Na
Byla jednou jedna malá holčička, která se jmenovala Dodo. Jako dítě nemohla chodit, ale vše se vyřešilo operací. Od té doby z ní vyrostla krásná mladá dívka, která miluje svoje boty. Ty ji nakonec dovedou k nečekanému setkání s mladíkem jménem Smiley. Žili by spolu spokojeně až do smrti, ale ve chvíli, kdy Dodo pro nedostatek místa musí přestat nakupovat nové páry bot, se situace dost zkomplikuje. Milý film, který procestoval asijské filmové festivaly, svou formou připomene Amélii z Montmartru. Sice levnější verzi, ale o to upřímnější a vynalézavější.
Robin Lee (1972)
Vystudovala animovaný film na tajpejské univerzitě. Ve filmových kruzích se pohybuje od poloviny devadesátých let. Pracovala jako asistentka režie v televizi i v hraném filmu. Poté začala psát úspěšné scénáře, které se po čase rozhodla sama režírovat. Boty pro štěstí jsou jejím celovečerním debutem.
Formula 17 / Shi qi sui de tian kong
Tchaj-wan, 2004, 93 min.
mandarínsky / anglické titulky
Mandarin / English subtitles
Režie / Director:
DJ Chen
Scénář / Screenplay:
Rady Fu
Kamera / D. o. P.:
Chen Huei-Sheng
Produkce / Production:
Three Dots Entertainment Co. Ltd.
Hrají / Cast:
Tony Yang, Duncan, King Chin, Dada Jl, Jimmy Yang
Tien je sedmnáctiletý, nezkušený chlapec. Přichází pln očekávání do Tajpeje, aby si pořádně užil léto. Zamiluje se do atraktivního architekta Baie, který je ovšem znám tím, že své partnery střídá. Naivní a po uši zamilovaný Tien tak postupně poznává i stinné stránky velkoměstského života a svého nového přítele. Roztomilá komedie, překračující tabu okolo homosexuality v asijském filmu, stanula na prvním místě v návštěvnosti Tchajwanských kin a překonala dokonce americké velkofilmy. Naopak v Singapuru byl film ihned zakázán, protože nabízí "iluzi homosexuální utopie".
DJ Chen (1980)
Patří k nové generaci Tchajwanských filmařů, kteří se zaměřují na komerční tvorbu. Hledají nové a neobvyklé režijní přístupy. Mezi své tvůrčí vzory řadí Tsui Harka, Charlieho Chaplina a Stephena Chowa. V roce 2002 režíroval krátký film Smutný špion, který získal všeobecné uznání. Gay komedie Formule 17 je jeho celovečerním debutem. Jeho druhý film Chyť mě (2006) je pak opět komedií, tentokrát však o současném Tchaj-wanu.
Heirloom / Zhaibian
Tchaj-wan, 2005, 99 min.
mandarínsky / anglické titulky
Mandarin / English subtitles
Režie / Director:
Leste Chen
Scénář / Screenplay:
Dorian Li
Kamera / D. o. P.:
Kwan Pung-leung
Produkce / Production:
Three Dots Entertainment Co. Ltd.
Hrají / Cast:
Terri Kwan, Jason Chang, Chang Yu-cheng, Tender Huang
James se spolu se svou snoubenkou Yo nastěhuje do domu svého strýčka, který před dvaceti lety záhadně zmizel společně s celou svou rodinou a všemi, co byli v domě. Pozvou také kamarády Yi-chen a Ah-tsenga. V domě se však začínají dít divně věci a staré rány se začínají otevírat. V domě totiž nechybí zlo. Je ve čtvrtém patře. I na Tchaj-wan dorazila renesance asijského hororu. Film do distribuce koupili nejen v celé východní Asii, ale i k našim polským sousedům. Jeden z komerčně nejúspěšnějších Tchajwanských filmů minulého roku.
Leste Chen (1981)
Patří do nejmladší generace Tchajwanských režisérů. I přesto však jeho filmy získávají mezinárodní pozornost. Na rozdíl od svých "učitelů" však Leste Chen netočí autorské sociálně kritické filmy. Sám k tomu říká: "Jsme součástí generace, která je vzrušená, když do kina přijde nějaká novinka. Chceme, aby naše filmy měly na diváky přesně stejný efekt." Začínal jako režisér videoklipů a cit pro hudbu a rytmus je na jeho filmech velmi výrazně vidět.
Chyť mě / Catch / Guoshi wushuang
Tchaj-wan, 2006, 120 min.
mandarínsky / anglické titulky
Mandarin / English subtitles
Režie / Director:
DJ Chen
Scénář / Screenplay:
DJ Chen
Kamera / D. o. P.:
Chen Huei-Sheng
Produkce / Production:
Three Dots Entertainment Co. Ltd., Serenity Entertainment International
Hrají / Cast:
Tony Yang, Tien Hsin, Chin King, Tsuyoshi Abe, Jaline Yeh
Příběh této akční komedie se točí kolem korupce, tajpejských gangů, jednorázových celebrit a bulvárního tisku. Hlavním hrdinou je Gene, který je policií nasazen do jednoho z gangů, a to ve chvíli, kdy svůj návrat ke zločinu ohlásí tajemný a mistrný Alpha. Do toho se přimíchají další gangy a právě bulvár, jenž se životem gangsterů začne intenzivně zabývat. Současný Tchaj-wan a jeho problémy jsou tak reflektovány zábavným, vtipným filmem, který bořil místní rekordy v návštěvnosti. Akční souboje a další prostředky žánru tak nejsou jen samoúčelným prostředkem k pobavení diváka, ale snahou o moderní filmovou reflexi společnosti.
DJ Chen (1980)
Patří k nové generaci Tchajwanských filmařů, kteří se zaměřují na komerční tvorbu. Hledají nové a neobvyklé režijní přístupy. Mezi své tvůrčí vzory řadí Tsui Harka, Charlieho Chaplina a Stephena Chowa. V roce 2002 režíroval krátký film Smutný špion, který získal všeobecné uznání. Debutoval mimořádně úspěšnou gay komedií Formule 17 (2004). Chyť mě je jeho druhým celovečerním filmem.
Osamělá láska / Love´s Lone Flower / Gu lian hua
Tchaj-wan, 2005, 109 min.
mandarínsky / anglické titulky
Mandarin / English subtitles
Režie / Director:
Tsao Jui-yuan
Scénář / Screenplay:
Pai Hsien-yung
Kamera / D. o. P.:
Chin Ding-tsang
Produkce / Production:
Tsao Films Production
Hrají / Cast:
Anita Yuen Wing-yi, Lee Sin-chet, Hsiao Shu-shen, Tou Chuang-hua
Šanghaj na začátku čtyřicátých let. Ve světě zuří válka, ale ve městě zůstávají dekadentní bary a kouzelná avantgardní atmosféra. Yuenfang tancuje v baru a prožívá románek s hudebníkem San-langem a zpěvačkou Wubao. Jejich osudy však změní útěk před komunisty na Tchaj-
-wan. V šedesátých letech se v tajpejských barech na předválečnou atmosféru nostalgicky vzpomíná. Yuenfang potkává mladou Juanjuan a její láska k dávno mrtvé Wubao opět ožívá. Citlivý epický film je dokonalou filmovou resuscitací "starého" světa nejen díky kulisám, ale i pro svou atmosféru a silné milostné drama.
Tsao Jui-yuan
Věnuje se nejen režii, ale i herectví a produkci. Osamělá láska, která proběhla v programu mnoha filmových festivalů, je jeho celovečerním debutem. Pro televizi úspěšně adaptoval román Crystal Boys, který popisuje zrod gay komunity v Tajpeji sedmdesátých let.
Pasáž / The Passage / Jing Guo
Tchaj-wan, 2004, 105 min.
mandarínsky, japonsky / anglické titulky
Mandarin, Japanese / English subtitles
Režie / Director:
Cheng Wen-tang
Scénář / Screenplay:
Cheng Wen-tang, Cheng Ching-feng
Kamera / D. o. P.:
Chen Huai-en
Produkce / Production:
Green Light Films, National Palace Museum
Hrají / Cast:
Guey Lun-mei, Leon Dai, Yukihiko Kageyama, Tian Fong
Ching pracuje v muzeu. Dong-heng píše studie o historických rukopisech. Japonec Ichiro přijíždí na Tchaj-wan, aby si prohlédl vzácný rukopis z jedenáctého století, který Ching a Dong-heng studují. Rukopis to není ledajaký. V nuceném exilu ho napsal svobodomyslný básník So Dong Po. Na počátku dvacátého století je rukopis odvezen do Tokia a po válce vrácen na Tchaj-wan. Postupně se ukáže, že k rukopisu mají všichni tři hlavní hrdinové velmi zvláštní vztah. "Velkou" historii jsme zvyklí zavírat za dveře galerií a muzeí. Často je však její spojení s našimi osudy až příliš konkrétní.
Cheng Wen-tang (1958)
U filmu pracoval jako úředník, asistent režie, producent a scenárista. Od roku 1982 také režíruje. Natočil sérii etnografických dokumentů o životě domorodců, kteří dodnes stojí tak trochu mimo Tchajwanskou společnost. Jeho celovečerní poetický debut V krajině snů (2002) získal cenu Zlatý kůň za nejlepší Tchajwanský film roku 2002 a byl uveden v rámci Týdne kritiky na festivalu v Benátkách.
Dokumenty a studentské filmy
Jump Boys / Fan gun ba! Nan hai
Tchaj-wan, 2004, 84 min.
Čínsky, mandarínsky / anglické titulky
Chinese, Mandarin / English subtitles
Režie / Director:
Lin Yu-hsien
Občas se i na českých obrazovkách objevují přenosy ze světových gymnastických soutěží. Závodníci jsou mladší a ohebnější, než bývali kdysi, a vypadá to, že díky soustavnému cvičení nemají čas na normální život. Hravý dokument sleduje osudy několika osmi až devítiletých chlapců, kteří většinu volného času věnují právě gymnastice, ale dokáží pomáhat rodičům, bavit spolužáky a hlavně snít o budoucím úspěchu. Na první pohled možná trochu bizarní videofilm nám nabízí pohled na začátek kariéry budoucích špičkových sportovců a také na to, jak moc je gymnastika na Tchaj-wanu populárním sportem.
Lin Yu-hsien (1974)
Vystudoval nejdříve management na tajpejské univerzitě. Postupně si však přibíral kurzy filmové produkce a začal nacházet vztah k dokumentárnímu filmu. Pracoval v reklamní agentuře a později jako asistent režie u hraných filmů. Jump Boys se stal v kinech jedním z nejnavštěvovanějších filmů roku a přinesl mu celou řadu ocenění.
Nech to být / Let It Be
Tchaj-wan, 2004, 84 min.
Čínsky, mandarínsky / anglické titulky
Chinese, Mandarin / English subtitles
Režie / Director:
Lin Yu-hsien
Tchaj-wan po roce 1949 zažil velmi krušné období. Na převážně hornatém ostrově totiž před komunistickou armádou našlo útočiště tisíce uprchlíků. I přesto se Tchaj-wan stal naprosto soběstačným, například v produkci rýže. Tento dokument sleduje každodenní život starých farmářů, jejichž životního stylu a tempa se nedotkla žádná z bouřlivých proměn Tchajwanské společnosti. Klid, tradice, tvrdá práce - tedy téměř zaniklý svět, který však celou společnost již skoro šedesát let udržuje při životě.
Yan Lan Chuan (1965) vystudovala filosofii a sociologii. Film studovala ve Velké Británii. V roce 2002 natočila snímek věnovaný osudům lidí postižených katastrofálním zemětřesením v roce 1999. Zajímá se především o Tchajwanský venkov. Juang Yiu-tseng (1966) vystudoval také filosofii a v současnosti dokončuje studia dokumentárního filmu.
Rytmus vesnice Wulu / The Rhythm in Wulu Village
Tchaj-wan, 2003, 75 min.
mandarínsky, čínsky, bununsky, anglicky / anglické titulky
Mandarin, Chinese, Bunun, English / English subtitles
Režie / Director:
Wang Chung-shung
Ve východní hornaté části Tchaj-wanu leží vesnice Wulu. Její domorodí obyvatelé jsou proslulí hlavně svou netypickou muzikální kulturou. Stejně jako v každém tradičním společenství i tady musejí lidé čelit tlakům moderní společnosti, a tak se rozhodnou svou kulturu chránit. Na školách vyučují původní jazyk, tance a zpěv. Tchaj-wan se dá považovat za sociálně i etnicky velmi různorodé prostředí. Tisíce čínských uprchlíků, dlouhodobá přítomnost americké armády a imigranti z okolních asijských zemí formují jeho politiku, ekonomiku, populární kulturu a do značné míry i umění. Jak si s tímto tlakem poradí domorodci? Stojí vůbec jejich kultura někomu za pozornost?
Wang Chung-shung
Vystudoval filmovou režii v San Francisku. Po návratu na Tchaj-wan se jako asistent věnoval hraným i dokumentárním filmům. Rytmus vesnice Wulu je jeho celovečerním dokumentárním debutem. Jak sám říká, do osudů vesničanů se nechtěl příliš míchat, a tak nabízí divákovi opravdu silný autentický zážitek jiné kultury, která jeho samotného nepřestává fascinovat.
Tchajpejští bohémové / Taipei´s Bohemians: The Life of Theatre
Tchaj-wan, 2003, 75 min.
mandarínsky, čínsky, bununsky, anglicky / anglické titulky
Mandarin, Chinese, Bunun, English / English subtitles
Režie / Director:
Wang Chung-shung
Dokument o současném Tchajwanském divadle je pozoruhodný už jen výběrem svých hlavních protagonistů. Místo okázalých tváří, které divadlo před veřejností reprezentují, se jeho režisér zaměřil na šest lidí různých profesí. Ti sice nejsou tolik vidět, ale na druhou stranu by bez jejich vášně, odhodlání a tvrdohlavosti nemohlo kvalitní divadlo existovat. Seznámíme se tedy s režiséry, herci, výtvarníky a úředníky. Často několik profesí reprezentuje jediný člověk. Jaké mají problémy? Jaký je stav moderního uměleckého divadla na Tchaj-wanu?
Hung Hung (1964)
Spisovatel, básník, autor divadelních her, kritik, filmový a divadelní režisér, jehož hrané filmy sklízejí ceny na filmových festivalech po Evropě i v Asii. Tajpejští bohémové jsou jeho prvním celovečerním dokumentem, díky kterému se na chvíli vrátil k divadelní scéně.
Taipei National University of Arts uvádí: Kolekce studentských filmů
Taipei National University of Arts present: Collection of student films
4ever Kids
2005, 12 min., scénář a režie / Writer and Director: Wang Cheng-yang
Čtyři děti mají podobný osud. Jejich otcové rybaří na moři. Jejich matky jsou cizinky. Jaký je jejich vnitřní svět?
Breasts
2004, 11 min., scénář a režie / Writer and Director: Chiang Hsiu-chiung
Mají se ženy stydět za to, že kojí své děti na veřejnosti? Ženský film o ženských záležitostech a mužských tabu.
Follow You Wrong
2005, 26 min., scénář a režie / Writer and Director: Luke Chen
Mladík Mao-di tráví celé noci u počítače, kde upravuje své digitální fotografie. Jednoho dne potkává v metru dívku svých snů, kterou sleduje, a zjistí, že bydlí přes ulici. Druhý den ho sleduje starší muž, který bydlí tam kde dívka. Mao-di se vydá vypátrat, co jsou ti dva zač.
Happy New Year
2005, 5 min., scénář a režie / Writer and Director: Wang Cheng-yang
Experimentální vzkaz rodičům. Aneb život ve velkoměstě pohledem mladého režiséra, kterému se stýská po domově.
How's Life?
2005, 30 min., scénář a režie / Writer and Director: Tommy Yu
Obtloustlý hrdina filmu ve středních letech se rozhodne spáchat sebevraždu a ukončit své trápení. Po několika mizerných pokusech u jeho dveří zazvoní žena prodávající encyklopedie. Z dramatu se stává komedie.
Numbers
2005, 28 min., scénář a režie / Writer and Director: Cheng Hsiao-tse
Neprůbojnému úředníčkovi Douglassovi se nic nedaří. Chtěl by být bohatý, ale v práci ho to nebaví. Nebaví ho ani jeho životní styl. Jedné noci se mu zdá o šesti číslech, která mu změní život. Loterie s tahem šesti čísel a s historicky nejvyšším jackpotem pomalu končí s přijímáním sázek.
She Says.
2005, 6 min., scénář a režie / Writer and Director: Lin Chun-hua
Bizarní animovaný film o holčičce, která vypadla ze záchodu.
|